خلاقیت چیست؟ معنی و مفهوم خلاقیت

خلاقیت چیست؟ معنی و مفهوم خلاقیت :خلاقیت عبارت است از طی کردن راهی تازه با پیمودن یک راه قبلأ طی شده به طرزی نوین (نکویی، ۱۳۷۸) و ساعتچی ۱۳۷۷ خلاقیت را تشخیص – بصیرت – دریافت مدرک و انتخاب نامیده است.

خلاقیت چیست؟ معنی و مفهوم خلاقیت : همچنین گیلفورد خلاقیت را نوعی توانایی فکری میداند و معتقد است که اطلاعات گذشته به هم نزدیک میشود .

و محصول جدید ایجاد میکند. به تعبیری خلاقیت، بزرگترین عصیان در عالم هستی است.

برای خلق کردن باید از همه قید و بندها رها شد، فرد زمانی میتواند خلاق باشد که فردیت خویش را دریابد،

فرد خلاق نمیتواند راه رفته را طی کند بلکه باید راه خود را بیابد و تنها گذر کند.

میتوان با نابود ساختن ذهن جمعی، تک تک افراد را آزاد ساخت تا بتوانند خودشان باشند.

البته به نحوی که مزاحم کار دیگران نباشند خلاقیت به سبکها و صورتهای مختلف هنری، احساسی، کلامی،

عاطفی، عقلانی، ابزاری و غیره میتواند وجود داشته باشد.

خلاقیت چیست؟ معنی و مفهوم خلاقیت

هیچ فردی نمیتواند براساس نظر و دیدگاه فردی و غیر علمی خودش آن را تنها به یک شکل و صورت عنوان کند

و تنها ساختن یک وسیله یا ابزار تازه مکانیکی نباید خلاق بودن یک انسان را نشان دهد.

وقتی ما خلاقیت و نوآوری را تنها در یک بعد ملاحظه نکنیم متوجه میشویم که ملاصدرا و ابوعلی سینا نیز چون ادیسون انسانهای خلاقی بودهاند.

بنابراین خلاقیت هم از نظر نوع و هم از نظر فاعل و عامل خلاقیت وسیع و گسترده است.

اساس نوآوری و خلاقیت در نو اندیشی نهفته است.

بنابر این دانش آموز، معلم، مدیر و والدین اگر نواندیش نباشند، نمیتوانیم در جهت خلاقیت آنان تلاش کنیم.

به همین دلیل مفهوم نواندیشی که با تغییر در سازمانبندی ذهنی بسیار همپوشی و نزدیکی

دارد اولین گام حرکتی ما در رشد خلاقیت و نوآوری آموزشی است.

به عبارت دیگر شرط اول دستیابی به خلاقیت و نوآوری آموزشی ایجاد تغییر در سازمان بندی ذهنی است” (كردی، ۱۳۷۹ :۳۱).

در گذشته عقیده بر این بود که «خلاقیت یک موهبت الهی است و چیزی نیست که بتوان آن را پرورش داد

و یا به دیگران منتقل کرد. این موهبت تحت اختیار افرادی خاص بود و آنان در هر جایی که نیاز داشتند،

از آن بهره میبردند و اختراعات و اکتشافات مختص این افراد بود و انتقال آن به دیگران، امکان نداشت.

اما در حال حاضر، دانشمندان عقیده دارند که خلاقیت خصیصهای نیست که در اختیار افراد معدودی قرار گرفته باشد،

بلکه همه انسانها به نحوی از آن برخوردارند اما امکان بروز آن در افراد گوناگون فرق دارد (جلیلی، ۵۸: ۱۳۸۲)

همچنین در گذشته خلاقیت پدیدهای مترادف با نبوغ تلقی میشد. بنابر این هر جا سخن از خلاقیت به میان میآمد

بلافاصله معنای نبوغ به ذهن خطور میکرد. این تعبیر تاریخی، قدمتی دو هزار ساله دارد.

تا اینکه در قرن نوزدهم تمایز بین خلاقیت و نبوغ مطرح شد و نزدیک به نیم قرن طول کشید تا خلاقیت

به طور علمی و دقیق مطالعه شد. تحقیقات تجربی و گسترده مربوط به خلاقیت به طور عمده از اواخر

دهه ۱۹۵۰ در ایالات متحده آمریکا آغاز شده است. هر چند پیش از این نیز مطالعاتی محدود توسط «گالتون، والاس، پاتریک، راس من»

و دیگران در زمینه خلاقیت صورت گرفته بود ولی تا آن زمان خلاقیت به عنوان موهبتی که به افراد قلیلی از اجتماع اعطا شده، در نظر گرفته میشد.

خلاقیت چیست؟ معنی و مفهوم خلاقیت

گیلفورد یکی از پیشگامان این گرایش به حوزه خلاقیت محسوب میگردد. هدف پروژه تحقیقاتی گیلفورد

و همکاران وی آن بود که درباره ماهیت هوش انسان و فرآیند ذهنی که منجر به ظهور رفتار خلاق میشود،

تحقیق کند. گروه گیلفورد موفق شد قابلیتهایی نظیر سیالی ذهن، انعطاف پذیری و حساسیت نسبت به موضوع را کشف کند.

پس از گیلفورد گروه «بارون و مک گیلان» با هدف تعیین ویژگیهای شخصیتی افراد خلاق تحقیقات دامنه داری را در دانشگاه کالیفرنیا انجام دادند.

همچنین تحقیقات «پل تورنس» در مورد روشهای پرورش خلاقیت در کودکان و نوجوانان نتایج پرباری را به همراه داشت.

«تايلور» و همکارانش بادجمعآوری سرگذشت افرادی که از لحاظ علمی سر آمد محسوب میشدند، سعی کردند

خصوصیات و ویژگیهای افراد خلاق را مشخص کنند. تحقیقات مربوط به خلاقیت از آن زمان تاکنون

به طور خستگی ناپذیر ادامه یافت و روز به روز بر وسعت و غنای موضوعات مورد مطالعه افزوده میشود. (برات، ۱۳۸۲ :۵۸).


خلاقیت چیست؟ معنی و مفهوم خلاقیت
خلاقیت چیست؟ معنی و مفهوم خلاقیت

آموزشگاه تخصصی نقاشی کودک موناگلابی
تهران/سعادت آباد
تلفن تماس88564740
اینستاگرامmonagolabiart پیج ویدئو ها monagolabiart_
وب سایت www.monagolabiart.ir
در آموزش نقاشی کودک نباید از کپی استفاده کرد .نباید عکس یا نقاشی برای کودک گذاشت.
در شیوه آموزش به سبک خیالک نگاری اصلا از کپی استفاده نمیشود.
In the case of painting training for kids, no copy must be used. Niether picture nor painting must be considered for kids. No copy is used in my training method at all