موضوع نقاشی ها و تصاویر تکراری : وقتی نقاشی خود بخودی است، موضوع آن،در مرکز توجه کودک قرار میگیرد،و چنان که میدانیم نتیجه ایست از همگرایی بین عواملی چون خلق و خو، نقش جنسیت، تجربه و سن .
به طور مثال موضوع نقاشی ها و تصاویر تکراری کودکان برون گرا از موضوع هایی استفاده می کنند
که تصویر واضح تمایلاتشان را نمایان سازد – درحالیکه کودکان درون گرا از جنبه های ارتباطی نقاشی
استفاده می کنند و برای اینکه از درون آنها چیزی بیان نشود ، از موضوع های نامشخص و قراردادی مانند منظره ،
گل ، میوه استفاده می کنند و اگر هم از آنها خواسته شود مثلا” تصویر خودشان را نقاشی کنند،
آنها خود را در حال نقاشی کشیدن و یا خوابیدن به تصویر میکشند . بطور کلی، موضوع نقاشی با پیشرفت سن ،
از مرحله علاقه به خود ، به مرحله توجه به دنیای خارج و دیگران تکامل می یابد . کودکان پنج یا شش ساله
اکثرا” موضوع هایی را انتخاب می کنند که با آنها ارتباط مستقیم دارد مانند: “مامان برام یک بستنی خرید
خانه من” و “بابا مرا بوسید” و غیره . بعد از آن در سن ۹ یا ده سالگی بنابر تحقیق پیاژه خود بینی که بر
فعالیت روانی کودک مسلط است ، کاهش می یابد و موضوع های عمومی تر مانند: “گردش به دور ماه شهر رفت و آمد و مسابقه فوتبال” و غیره را انتخاب می کند .
اگر فرصت مشاهده تعدادی از نقاشی های کودکان را داشته باشیم ، متوجه می شویم که موضوع هایی
مانند خانه ، آفتاب ، درخت و غیره غالبا” ده ها بار، بی آنکه برای کودک کسل کننده باشد، تکرار شده است .
موضوع نقاشی ها و تصاویر تکراری : تکرار یک موضوع معمولا” دارای معنی خاصی در ارتباط با کودک است . ترجیح دادن ثابت به یک موضوع
و رد موضوع های دیگر در سنین مختلف و در نزد کودکان مختلف ، توفیر دارد . اما یک نوع تکرار قالبی که
بیانگر مشکلات عاطفی و یا کشمکش درونی حل نشده است، نیز وجود دارد که وقتی کودک خود را از
این مشکل رها کند، خود بخود تکرار نمی شود . این نوع رفتار قالبی اغلب نزد کودکان وسواسی و یا
بسیاری دیگر از انواع ناسازگارهای روانی مانند کودک در خود فرو رفته که فقط تصاویر مکانیکی و
ماشین آلات نقاشی می کند و در صفحات پیش راجع به آن صحبت کردیم، دیده می شود. دلیل این آشفتگی
شخصیت ، درک یک طرفه واقعیت و ثبوت فکری دراز مدت بر الگوهای سخت و خشک فکری و رفتاری است که شخص موفق به
آزاد ساختن خود از چنگ آنها نمی شود. اما تصاویر قالبی نقاشی ، همیشه بیانگر ناراحتی و مرض نیست.
گاهی اوقات تکرار یک موضوع که مثلا” نزد تمام کودکان یک کلاس دیده می شود، ناشی از ضعف محرکی است
که محیط آموزشی در اختیار آنها می گذارد. در دیگر مواقع نیز تکرار مداوم یک موضوع بیانگر بعضی
موقعیتهای اساسی زندگی عاطفی کودک است. چنین موضوع هایی مثل خانه که اینهمه مورد علاقه
کودکان کوچک است، علاوه بر معنی آشکار آن نماد، نیاز به محافظت و مراقبت از اوست
و هم چنین ممکن است ارزش زیباشناسی و بیانی داشته باشد .
بالاخره یک نوع تصویر قالبی هم وجود دارد که وابسته به عوامل شناخت است و کاربرد پرورشی دارد .
در این مورد، تکرار اشکال گرافیک، باعث تحکیم دانستنیهای آنها می شود . در واقع ، غنای روشنفکری
بر اثر تطبيق مداوم فکر و تصورات با الگوهای فکری جدید که منجر به ترک اشکال قدیمی می شود ،
به تحکیم باز هم بیشتر دانستنیهای کودک کمک می کند . نزد کودکانی با هوش معمولی و بدون آشفتگی
خصلتی، دو فرآیند – استحکام دانستنیهای جدید و جایگزین کردن اشکال قدیمی – البته سریعتر از
کودکان نابه هنجار و ناسازگار انجام می گیرد ولی در هر صورت ، این تکامل دارای جنبه تدریجی است .
نوع تصاویر قالبی که در بعضی مراحل نقاشی کودکان ظاهر می شود ، در واقع تکراری است که مانع
طرح تصاویر مختلف نیست و به کودک برای تولید و آفرینش کمک می کند. اما تکرار یک موضوع به
صورت قالبی ، زمانی دارای جنبه منفی است که راه هر نوع پیشرفت را سد کند
و خصوصیت یک ترمز یا عقب گرد را داشته باشد.
نتیجه این که تکرار اشکال آموخته شده ،
امری کاملا طبیعی و برای یادگیری، تمرین بسیار لازمی است
ولی این گونه تمرین نباید باعث شود که کودک شکلی را بدون هیچ تغییر نسبت به الگو ترسیم کند.
آموزشگاه تا اطلاع ثانوی تعطیل میباشد و تمامی کلاسها بصورت آنلاین برگزار میشود.
آموزشگاه تخصصی نقاشی کودک موناگلابی
تهران/سعادت آباد
تلفن تماس88564740
اینستاگرامmonagolabiart پیج ویدئو ها monagolabiart_
وب سایت www.monagolabiart.ir
در آموزش نقاشی کودک نباید از کپی استفاده کرد .نباید عکس یا نقاشی برای کودک گذاشت.
در شیوه آموزش به سبک خیالک نگاری اصلا از کپی استفاده نمیشود.
In the case of painting training for kids, no copy must be used. Niether picture nor painting must be considered for kids. No copy is used in my training method at all