خصوصیات مشترک کودکان 7تا9 سال :۷ تا ۹ سالگی را دوران طلایی نقاشی کودکان نامیده اند، زیرا کودکان در این سن به اشیاء و اشکال و زمان و فضای نقاشی توجه دارند. مثلا اگر در دوره قبل ماهی و کوه را جداجدا ترسیم می کردند، در این دوره به تدریج متوجه ارتباط بین اشکال می شوند.
خصوصیات مشترک کودکان 7تا9 سال : کودک جوی آبی را رسم می کند و ماهی را در آن قرار می دهد، تا محل زندگی اش را مشخص کرده باشد، سپس منشأ این آب را به کوه متصل می کند. کودکان در این سنین در نقاشیهای خود دست به تلخیص می زنند، و از میان عناصری که می بینند،
آنهایی را برمی گزینند که به نظرشان مهم ترند سپس آنها را جابه جا می کنند
و بر حسب تخیل خود متحول می کنند
یا مکانها و زمانهای مختلف را بدون اینکه به اختلاف فیزیکی شان توجه کنند،
در آن واحد در یک نقاشی تصویر می کنند.
در این مرحله کودک فقط آن جنبه هایی از اشیاء را که شناخته است
و از موجود بودنشان آگاهی دارد، رسم می کند
و نه آنچه در ظاهر می بیند و نتیجه آن یک نقاشی «شفافه ای است.
خصوصیات مشترک کودکان 7تا9 سال
مثلا ممکن است بچه ای را در شکم مادر یا ساق پا را
از زیر شلوار و شخصی را در پشت دیوار نقاشی کند، زیرا او می داند در زیر شلوار و در
پشت دیوار چه چیزی وجود دارد، همچنین وقتی کودک می آموزد که درختان دارای ریشه هستند،
بدون توجه به نادیدنی بودن ریشه ها، در نقاشیهایش درخت را با ریشه نشان می دهد.
کودکان عادی در نه سالگی این مرحله را پشت سر می گذارند و کودکان عقب افتاده دیرتر.
کودکانی که خیلی زود با واقع گرایی آشنا می شوند، این مرحله را خیلی زود می گذرانند.
کنار گذاشتن مرحله شفافیت، فقط به پرورش فکری کودک بستگی ندارد، بلکه محیط آموزش نیز بر آن مؤثر است،
برای مثال این وضع در مدارسی که نسخه برداری از طبیعت آموزش داده می شود، بسیار نادر است.
پایه های اول تا چهارم ابتدایی، یعنی شش تانه سالگی، مرحله نمادسازی است.
نمادها کاملا اختیاری و تأمین کنندۂ نظر کودک است،
بدین معنا که تصویری که نام آن را «مادر» و تصویر دیگری که نام آن را «خانه» گذاشته است،
کاملا شبیه یکدیگرند. پیشرفت در قدرت نمادسازی کودک و خلق نمادهای افتراقی تر
به تدریج حاصل می شود؛ به عنوان مثال و به طور برجسته،
این پیشرفت در تصویری که کودک از آدم می کشد،
به چشم می خورد. این تصویر رفته رفته کامل تر و دقیق تر می شود. روان شناسان معتقدند
که میان خلق نمادهای دقیق تر (افتراقی تر) با هوش عمومی کودک، رابطه مستقیم وجود دارد.
• از هشت سالگی تا دوران نوجوانی: واقعیت گرایی دیداری در این دوره طرز بیان کودک منسجم تر و نقاشی او
دارای خصوصیات منحصر به فردی می شود و از نظر اسلوب نیز پیشرفت می کند.
کودکان در این دوره می کوشند تا اشیاء و اشخاص را به طور طبیعی جلوه دهند و آنها را همان گونه که به نظر می رسد، ترسیمکنند.
در این دوره از آزادی و تنوع طرحها و نقاشیهای دوران گذشته خبری نیست؛ آنان به تجربه آموخته اند که محتاطانه تر عمل کنند.
بیشتر طراحيها خشک و بی حرکت اند، ولی ریزه کاریهای آنها فراوان است. آنان همچنین سعی می کنند رنگهای واقعی ای را که در طبیعت وجود دارد، به کار ببرند.
در این مرحله کودکان به تدریج به نقاشی از یک نقطه دید خاص، روی می آورند و سعی می کنند عمق و بعد سوم را در نقاشی و طراحی خود نشان دهند.
اغلب به نظر می رسد که کودکان در این مرحله از نقاشی کردن ناراضی اند و دیگر به آن نمی پردازند؛ به همین جهت است که
نقاشی بیشتر بزرگسالان با نقاشی دوره پیش از نوجوانی آنان تشابه چشمگیری دارد.
در این مقطع سنی، آموزش هنر باید به طور جدی دنبال شود، تا دانش آموزان آنقدر در آن پیشرفت کنند، که فاصله محسوسی را
میان آثار دوران کودکی خود و مرحله پیش از نوجوانی شان احساس کنند.
کودکانی که چه بر اثر تشویق دیگران و چه بر اثر خود آموزی، به نقاشی ادامه می دهند اغلب به نظر می رسد که دارای مجموعه تصاویر، شخصیتها و کاریکاتورهای خاص خود شده اند و بدان وسیله از نوعی آزادی بیان در کارشان برخوردارند.
بررسی مراحل مختلف رشد کودکان در زمینه هنر به این معنی نیست که تمام کودکان از تمام مراحل مذکور می گذرند.
از طرفی این نظریه ها هنوز از تکامل و قاطعیت لازم برخوردار نیستند، لیکن می توانند به مربیان کمک کنند تا توانمندی جسمی و ذهنی کودکان را
در سنین مختلف ارزیابی کنند، و براساس این سطوح رشد، برنامه های تعلیمی و تربیتی مناسب را طراحی و اجرا کنند.
با تشکر از شما امیدواریم که با خواندن این مطالب درک بهتری نسبت به فرزندانتان پیدا کرده باشید.
در بقیه پست ها به موضوعات مختلف پرداخته ایم.
از شما دعوت میگنیم تا دیگر مطالب در مورد کودکان 4 تا 12 سال را مطالعه فرمایید.
موفق و پیروز باشید(گروه تبلیغاتی آموزشگاه نقاشی کودک مونا گلابی)
عضو های جدید آموزشگاه ما
آموزشگاه تخصصی نقاشی کودک موناگلابی
سعادت آباد /ضلع شمالی چهار راه پاکنژاد و دریا/کوچه عیسی پور/ساختمان نیما/طبقه پنجم/واحد 16
تلفن تماس: 88564740
@monagolabiartاینستاگرام : monagolabiart
در آموزش نقاشی کودک نباید از کپی استفاده کرد .نباید عکس یا نقاشی برای کودک گذاشت.
در شیوه آموزش به سبک خیالک نگاری اصلا از کپی استفاده نمیشود.
In the case of painting training for kids, no copy must be used. Niether picture nor painting must be considered for kids. No copy is used in my training method at all.